Masjid Al-Khalil Al-Ibrahimi Segera Diubah Menjadi Sinagog Yahudi

439298946.jpgMasuknya bulan Ramadhan, bagi Muslim Palestin pasti diingati dengan tragedi pembantaian mengerikan yang berlaku di Masjid Al-Haram Al-Ibrahimi. Tepatnya, pada Ramadhan tahun 1994, di mana 30 orang jamaah subuh syahid ditembak secara membabi buta oleh seorang Yahudi ekstrim, Baruch Goldstein namanya.

Tahun ini, beberapa tanda tanya besar masih tergantung soal masa depan masjid Al-Ibrahmi, dalam menghadapi Yahudisasi yang dilakukan Israel secara berkesinambungan. Kebimbangan terbesar Muslim Palestin adalah kerana masjid Al-Ibrahimi mungkin akan dijadikan sinagog Yahudi.

Bulan Ramadhan tahun ini warga Palestin menyaksikan usaha penggusuran beberapa wilayah di sekitar Masjid Al-Ibrahimi semakin intensif. Bahkan pemerintah kota yang dikendalikan oleh Zionis Israel juga sudah melarang kaum Muslimin mengumandangkan azan bahkan melarang melakukan solat di dalam masjid.

Warga Muslim tidak duduk diam melihat keadaan itu. Mereka sudah memperingatkan dan memprotes hal itu pada pemerintah kota yang jelasnya orang-orang Yahudi. Mereka juga mengancam jika kelak masjid Al-Ibrahimi di kota Al-Khalil Selatan itu berubah menjadi sinagog Yahudi. Lebih-lebih lagi setelah peristiwa besar yang menyakitkan dalam sejarah masjid itu pada tahun 1994 lalu.

Kaum Muslimin juga sudah mengadakan demonstrasi aman untuk melarang para imigran Yahudi menggunakan sepertiga halaman masjid untuk acara keagamaan mereka.

Penggiliran masjid Al-Ibrahimi pada hari Rabu dan Sabtu oleh pemerintah kota Al-Khalil, dijangka sebagai langkah awal akuisisi orang Yahudi terhadap masjid Islam tersebut. Apalagi kemudian kaum Muslimin dilarang mengumandangkan azan dan dilarang solat di dalam masjid. Larangan azan dan solat itu berlaku pada hari pertama bulan Ramadhan tahun ini.

Tinggalkan Balasan

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s